Версія для друку

Санкції проти логістичного бізнесу Росії

Російські транспортні постачальники сильно страждають від кризи, продають автопарки та звільняють працівників. Війна в Україні спричинила хаос в автомобільній логістиці росії. Зараз підприємствам доводиться стикатися з безпрецедентними перебоями в постачанні, різким падінням попиту та величезною невизначеністю. На момент написання статті 600 західних компаній публічно оголосили про рішення вийти з росії після її вторгнення в Україну. Багато автовиробників приєдналися до виходу, призупинивши імпорт і перевівши локалізовані потужності в автономний режим.

Такі автомобільні монстри, як: «BMW», «Hyundai», «Mazda», «Mercedes-Benz», «Nissan», «Renault», «Toyota» і «Volkswagen Group» призупинили місцеві операції, незважаючи на погрози Міністерства промисловості і торгівлі росії націоналізувати підприємства, які мають намір назавжди покинути країну-агресорку.

Саботаж російського транспорту. Вплив на виробництво та збут має, очевидно, негативні наслідки для транспортних постачальників. Перевезення готових транспортних засобів значно скоротилися, «наразі із загального парку автовозів нашої компанії продовжують працювати не більше 20-30% вантажних автомобілів. Навіть цей відсоток тільки забезпечений завдяки диверсифікованому портфелю клієнтів». Деякі конкуренти йдуть набагато гірше, їхні автопарки простоюють, змушені відправляти водіїв у відпустки та звільняти принаймні половину офісних працівників. Нинішня криза сильно вдаряє по логістиці російських готових автомобілів. Більшість компаній ще не оговталися від пандемії Covid-19 і з певним оптимізмом чекали 2022 року, сподіваючись погасити борги та покращити фінансове здоров’я.

У той час як російські логістичні постачальники конкурують за звуження внутрішніх потоків, імпортно-експортна логістика в портах майже повністю мертва. Три найбільші в світі компанії з контейнерного перевезення – «Maersk», «MSC» і «CMA CGM» – заявили, що припиняють поставки до росії другорядних (тобто обмежуються медичними та гуманітарними поставками). Керівник одного з найбільших світових постачальників океанських ро-ро, який побажав не називати свого імені, підтверджує, що з початку вторгнення в Україну море було закрите для російської автомобільної промисловості.

«На даний момент усі поставки готової техніки в росію з більшості країн-експортерів припинені», – говорить джерело. «Деякі партії готових транспортних засобів, які прямували в росію, були призупинені в портах перевалки та відправлені назад на підставі рішень виробників».

«Більшість океанських перевізників прямо чи опосередковано припинили сполучення з російськими портами в Балтійському та Чорноморському регіонах. Із цієї причини за останній місяць поставки готової техніки не здійснювалися», – розповідає джерело.

Ніхто не може передбачити, коли ці послуги відновляться, або безпосередньо в російські порти, або в інші альтернативні порти для подальшої доставки в росію. «Росія не має власного флоту для комерційного транспортування готової техніки та іншого рухомого обладнання. Але в нинішніх умовах ми не можемо виключати можливість появи нових гравців на ринку, які заповнять цю нішу, замінивши європейських та азійських перевізників», – говорить джерело.

Проте можливість появи нових перевізників у росії стала менш імовірною 6 квітня, коли ЄС оголосив про новий п’ятий раунд санкцій проти росії, який включав заборону російським судам заходити в порти ЄС. Постачальники запчастин також масово розірвали зв’язки з росією.

Група «Bosch» згорнув свою діяльність в росії на тлі ознак того, що її частини могли використовуватися в «нецивільних» цілях в порушення її політики. Компанія припинила поставки комплектуючих для вантажівок російським клієнтам, поки не буде проведено розслідування того, як вони розгортаються.

Компанія зіткнулася з проблемами після того, як міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба заявив, що Україна виявила деталі «Bosch» у російських військових автомобілях, які вторглися в країну. «Bosch» каже, що очікує повністю призупинити виробництво на всіх своїх російських заводах.

Існують побоювання, що, залишаючи російський ринок, західні постачальники комплектуючих можуть спровокувати інших наслідувати їхній приклад, оскільки за відсутності внутрішнього попиту та експортних перспектив ведення діяльності в росії не має економічного сенсу.

«Чим менше обсяг ринку, тим менше автокомпанії зацікавлені в інвестуванні в нього», – повідомляє російське агентство бізнес-консалтинг з посиланням на представника неназваної автомобільної компанії. «Так, багато брендів інвестували в росію, тому що вважали, що обсяги продажів досягнуть 3 млн одиниць на рік, а ринок має високий потенціал. Але такі прогнози ми робили 15 років тому. Ці прогнози так і не збулися. І я не думаю, що хтось із брендів готовий додатково інвестувати в російський авторинок», – каже джерело.

Із початку війни в Україні росія все більше покладала надії на китайський бізнес замінити західні компанії, які вирішили вийти з росії. Однак поки що ці надії виявляються безпідставними. Усі види логістики з Китаю в росію залишаються доступними, включаючи океанську і залізничну через Владивосток і пряме залізничне сполучення між Китаєм і росією іншими маршрутами. Попит високий, але пропозиція послуг порушена. Сильна турбулентність очікує логістику з Китаю через підвищений попит і відсутність безкоштовних контейнерів, багато судноплавних ліній не приймають бронювання, в тому числі з Китаю.

Доставка поїздами вже припинена, оскільки вантажоприймальні станції в москві надзвичайно перевантажені. Варіант авіаперевезення є проблематичним, оскільки тарифи зростають.

Таким чином, ми бачимо системне погіршення логістичного і торговельного забезпечення економіки росії, процеси «придушення» товарообігу і розриву «виробничих ланцюжків» дають про себе знати, прямо відображаючись на вартості продукції та документарному і страховому супроводженню російської логістики. Це демонструє глобальність і дієвість санкцій, які вводяться проти логістичного бізнесу росії.


Професор кафедри міжнародної
економіки і світових фінансів
В’ячеслав Македон


ГончарTV ГончарFM Газета Анонси Чому ДНУ Welcome to DNU Facebook Instagram Youtube Telegram