Версія для друку

Обмеження морської торгівлі країни-агресорки із цивілізованим світом

Із 17 квітня у всіх державах ЄС, які мають морські чи річкові порти, почала діяти директива про заборону входу до портів суден, зареєстрованих під російським прапором. Ці обмеження зазначені у п’ятому пакеті санкцій ЄС проти рф, опублікованому 9 квітня.

За даними Єврокомісії, під санкції потрапили 2,873 тис. торгових кораблів із російським прапором. При цьому зміна формальної реєстрації не допоможе обійти ці обмеження, оскільки рішення ЄС поширюється також на всі кораблі, які змінили російський прапор (юрисдикцію реєстрації) після 24 лютого 2022 р.

Раніше уряди таких країн, як Італія, Болгарія, Румунія ухвалили рішення про закриття своїх портів для суден із росії. Крім того, країни окремо зазначають (наприклад, Естонія), що така заборона стосуватиметься також приватних яхт та пасажирських суден, які не транспортують комерційний вантаж.

США приєдналися до країн ЄС. В указі Президента Джо Байдена, який набуває чинності 28 квітня 2022 р., йдеться про введення заборони на швартування у портах країни суден, які ходять під прапором росії або іншим чином пов’язані з російськими інтересами.

Але чи всі російські кораблі підпадають під ці обмеження? Розберімося.

По-перше, і ЄС, і США зазначають, що російські судна можуть заходити у їх порти у разі надзвичайних обставин, коли членам екіпажу необхідно зійти на берег із медичних причин або інших гуманітарних міркувань, або якщо кораблі подали сигнал SOS (Mayday).

По-друге, в указі Президента США вказано, що обмеження не стосуються російських суден, які транспортують ядерні матеріали та побічні ядерні продукти, для яких немає іншого надійного джерела поставок до США.

По-третє, країни-члени ЄС мають право приймати обґрунтовані винятки, наприклад, для суден, що транспортують енергоносії, сільськогосподарську та харчову продукцію, гуманітарні вантажі та фармацевтичні препарати до країн ЄС. Також обслуговуватимуться і судна з російським вугіллям через відкладене до 10 серпня 2022 р. ембарго. Усі ці винятки за обсягами становлять 80% російського експорту. На нафту і нафтопродукти припадають 50% усіх експортних морських перевезень. Повідомляє «Економічна правда».

Через численні винятки, наприклад, до портів Бельгії можуть зайти дев’ять із дванадцяти суден рф. Загалом під обмеження на вхід у порти Бельгії потрапляють приблизно 6 тис. російських кораблів, при цьому на кожен із них видаватимуться дозволи в індивідуальному порядку. Дозвіл діє лише у Бельгії та не поширюється на порти інших країн ЄС.

По-четверте, норма щодо зміни юрисдикції не стосується суден, які належать російським компаніям і до 24 лютого 2022 р. ходили під прапорами інших країн.

По-п’яте, санкції не поширюються на судна, які належать компаніям із країн ЄС. Наприклад, 75% російської нафти транспортують саме танкери компаній з європейських країн. Тому щоб дійсно вдарити по морській торгівлі росії і припинити поставку до країни-агресорки валюти, країни ЄС мають ввести ембарго на купівлю російських нафти та нафтопродуктів.

Варто зауважити, що ще у березні Міністерство транспорту рф надіслало до російських морських портів лист, у якому рекомендує капітанам суден під російським прапором і капітанам суден під прапором іноземних громадян, що належать резидентам росії, уникати заходу в територіальні води та морські порти Великої Британії, Канади, ЄС та інших країн, які приєдналися до санкцій проти Росії. Зазначає GMK Center.

Також, як зазначає Reuters, Лондонський морський ринок страховиків – найбільший у світі – ще 4 квітня оголосив всю російську морську воду «зоною бойових дій», через що кожне судно, яке заходить у ці води має доплачувати до 1,5 млн дол. страховим компаніям. Таке рішення ускладнює торгівлю із країною-агресором та робить її невигідною. Зокрема, за даними ГЛАВКОМ, зернотрейдери вже визнають, що важко знайти власників суден, готових зайти в російські порти.

Рішення західних країн щодо блокування портів для російських суден ускладнює логістичні ланцюги рф та негативно впливає на роботу транспортних компаній. При цьому, за даними «Вокс Україна», найбільш реалістичним методом для зупинки російських кораблів є суспільний тиск на крюінгові компанії, асоціації ship chandlers, виробників двигунів, фрахтові біржі, найбільших морських страхувальників та сюрвейерів.

Доцентка кафедри міжнародної
економіки і світових фінансів
Ольга Пащенко


ГончарTV ГончарFM Газета Анонси Чому ДНУ Welcome to DNU Facebook Instagram Youtube Telegram