

Організація навчального процесу
(за кредитно-модульною системою)
Форми організації навчального процесу в умовах КМС: лекційні, практичні, семінарські, лабораторні та індивідуальні заняття, надання консультацій, виконання самостійних завдань, усі види практик та інші форми і види навчальної та науково-дослідницької діяльності студентів.
Структурно-логічна схема програми підготовки
Підґрунтям для створення навчального та робочого навчального планів має бути структурно-логічна схема (СЛС) програми підготовки. СЛС є необхідною умовою впровадження кредитно-модульної організації навчального процесу. СЛС є складовою інформаційного пакету факультету і забезпечує можливість реалізації гнучкої індивідуальної траєкторії навчання окремим студентом за умови забезпечення необхідної послідовності вивчення навчальних дисциплін (кредитних модулів).
На першому етапі складання структурно-логічної схеми зміст навчання за певною програмою повинен бути розподілений на кредитні модулі. При формуванні кредитних модулів необхідно керуватися такими принципами:
- скорочення загальної кількості кредитних модулів (навчальних дисциплін) шляхом інтеграції певних (змістовно пов’язаних) дисциплін;
- мінімальний обсяг кредитного модуля має бути, як правило, не менше 2 кредитів ЄСПК;
- навчальні дисципліни обсягом більш ніж 8 к. о. (288 годин) необхідно розподілити на певні кредитні модулі для вивчення в окремих семестрах із зазначенням їх порядкових номерів та назв (Математика для економістів: 1.Вища математика. 2.Теорія ймовірностей і математична статистика. 3.Математичне програмування).
Нормативні кредитні модулі (нормативна складова) є загальними в межах певної базової бакалаврської програми.
Вихідною інформацією щодо розробки СЛС є перелік кредитних модулів (дисциплін) із зазначенням їх кодів, назв та обсягів у кредитах ЄСПК.
Усі кредитні модулі мають бути розподілені:
- за циклами підготовки;
- за статусом (нормативні, вибіркові).
На структурно-логічній схемі статус кредитного модуля відображається певними фігурами:

У фігурах (кредитних модулях), через риску зазначається обсяг дисципліни в кредитах ЄСПК.
У структурно-логічній схемі має бути закладена природно-логічна послідовність у вигляді певних траєкторій засвоєння кредитних модулів, що передбачає передування кредитних модулів, володіння інструментарієм яких необхідно для розуміння всіх взаємозв’язаних тем.
Жорстка послідовність вивчення кредитних модулів (дисциплін) зазначається суцільними стрілками. Кредитні модулі з рекомендованою послідовністю зв’язуються пунктирними стрілками. Кредитні модулі, послідовність вивчення яких не визначено (може бути довільною), стрілками не зв’язані.
Таким чином, за допомогою СЛС забезпечується утворення масивів освітніх траєкторій (індивідуальних навчальних планів), за якими можливе навчання студентів.
Навчальний план
Основним нормативним документом, що визначає організацію навчального процесу, є навчальний план, який складається з графіка та плану навчального процесу.
Навчальний план відповідно до вимог ЄСПК визначаєперелік навчальних дисциплін, які студент повинен опанувати для досягнення певного освітнього рівня (бакалавр, магістр) та отримання кваліфікації, відомості про їх обсяг (у кредитах та годинах), види індивідуального завдання, характер підсумкового контролю знань, послідовність вивчення і рекомендований розподіл по семестрах.
Навчальні та робочі навчальні плани за базовою бакалаврською програмою та за певною програмою професійного спрямування складаються за відповідними формами. Нормативний термін навчання за програмою підготовки бакалавра за денною формою навчання 3 роки 10 місяців. Нормативний термін навчання за програмою підготовки спеціаліста, магістра, як правило, 10 місяців. У навчальному плані навчальні дисципліни (без розподілу на кредитні модулі) структуруються за статусом (нормативні дисципліни, вибіркові дисципліни), а також за відповідними циклами підготовки (гуманітарної та соціально-економічної, природничо-наукової, професійної та практичної).
У кожну екзаменаційну сесію планується, як правило, 3-4 екзамени, і, як виняток, 5. Це мають бути найважливіші дисципліни (кредитні модулі), як правило, природничо-наукової та професійно-практичної підготовки, для якісного засвоєння яких принципово необхідно мати етап узагальнення студентом навчального матеріалу.
Можливе планування за одним кредитним модулем (дисципліною) диференційованого заліку. За всіма іншими кредитними модулями (дисциплінами) планується залік. Вони оцінюються у системі ЄСПК – диференційовано, а в традиційних оцінках – «зараховано/незараховано». Таких ЄСПК-модулів у кожному семестрі має бути не більше 6.
Дисципліни загальним обсягом 3-4 кредити, як правило, викладаються протягом семестру, а дисципліни обсягом більше 4 кредитів – два семестри або більше.
Розподіл обсягу дисципліни (часу на засвоєння) має здійснюватися з урахуванням тенденції збільшення самостійної роботи студента, а її частка складає не більше 2/3 та повинна наближатись до 1/2.
Для планування навчального процесу з урахуванням певних змін, які повинні бути внесені на виконання інструктивних документів МОНУ або Кабміну, складається навчальний план року набору.
Робочий навчальний план створюється на підставі навчальних планів років набору „вирізанням” курсів. За відповідного обґрунтування випускових кафедр до них можуть вноситись часткові зміни до термінів, кількості та форм контрольних заходів.
Навчальний план розробляється випусковою кафедрою спеціальності разом з науково-методичною комісією з напряму підготовки на підставі державних та галузевих стандартів освіти, стандартів освіти університету, підписується завідувачем випускової кафедри, деканом факультету, погоджується з навчально-методичним управлінням і затверджується ректором.
Загальний обсяг годин із навчальної дисципліни повинен включати час на проведення лекцій, практичних, семінарських та лабораторних занять, консультацій, практик, самостійної та індивідуальної роботи і контрольних заходів. На навчальні, виробничі практики, державну атестацію кредити відводяться окремо.
У навчальних та робочих навчальних планах напрямів підготовки (спеціальностей), залікових книжках студентів кількість кредитів зазначається у спеціальній графі „Кредити ЄСПК”. У заліково-екзаменаційних відомостях, залікових книжках, академічній довідці у графі „Години” (у тих документах, де вона є) через дріб зазначається кількість кредитів ЄСПК (наприклад, 54/1.5), а в графі „Оцінка” зазначаються рейтинг, через - дріб оцінка за національною шкалою та ще через дріб - за шкалою ЄСПК (включно диференційована оцінка за шкалою ЄСПК з дисциплін, що мають формою контролю залік — наприклад, рейтинг /”добре”/ „ВС” або рейтинг / ”зараховано” / оцінка за шкалою ЄСПК).
У журналах обліку відвідування занять у частині, де ведеться облік лабораторно-практичних занять, здійснюється також облік індивідуальних занять викладачів зі студентами (вводиться додаткова графа „Індивідуальні заняття”).
Індивідуальний навчальний план студента
Індивідуальний навчальний план студента (ІНП) є його робочим документом, якій студент складає разом із тьютором. Він містить інформацію про перелік та послідовність вивчення навчальних дисциплін, обсяг навчального навантаження студента (усі види навчальної діяльності), типи індивідуальних завдань, систему оцінювання (поточний та підсумковий контроль знань, державну атестацію випускника). В ІНП студента зазначаються нормативні навчальні дисципліни, навчальні дисципліни за вибором у межах нормативно встановлених термінів підготовки фахівців певного освітньо-кваліфікаційного рівня та навчальні дисципліни, що вивчаються додатково.
Нормативні (обов’язкові) навчальні дисципліни становлять базову частину вимог до освітньо-кваліфікаційної характеристики певного напряму (спеціальності).
Навчальні дисципліни за вибором забезпечують виконання вимог варіативної частини освітньо-кваліфікаційної характеристики. Їх формування студент здійснює з урахуванням власних потреб та інтересів щодо майбутньої фахової діяльності.
Нормативні навчальні дисципліни та дисципліни за вибором можуть вивчатися як у базовому, так і в інших вищих навчальних закладах (включно закордонних) за тристоронніми угодами.
Обсяг нормативних навчальних дисциплін та навчальних дисциплін за вибором, запланованих до вивчення, повинен становити не менше 60 кредитів на навчальний рік.
Навчальні дисципліни, вивчені додатково, не входять до переліку дисциплін встановленого освітньо-професійною програмою напряму (спеціальності). Вони включаються до індивідуального навчального плану студента за бажанням студента при наявності офіційного документа, виданого установою (включно закордонною), що має право на надання послуг з вищої освіти і підтверджує присвоєння кредитів з певної навчальної дисципліни.
Студенти складають індивідуальні навчальні плани на наступний навчальний рік для навчання на другому, третьому, четвертому і шостому курсах у період з 15 по 30 квітня. Інші студенти складають ІНП до 15 вересня.
ІНП студента входить до ”Інформаційного пакету спеціальності”, який студент отримує після зарахування на навчання.
Обсяг навчального навантаження студента (трудомісткість навчання) встановлюється в кредитах.
Нормативна кількість кредитів на один навчальний рік дорівнює 60, на семестр — 30.
Надання кваліфікованих консультацій щодо формування ІНП студента, його реалізації протягом усього періоду навчання покладається на тьютора, у якого, як правило, не більше 25-30 студентів.