Версія для друку

Навчання впродовж життя: чеський досвід для України

Делегація Дніпровського національного університету Олеся Гончара перебуває із робочим візитом у Карловому університеті (м. Прага, Чехія). Візит триває в рамках програми співпраці між Карловим університетом і ДНУ за проєктом 25-PKVV-UM-004 «Розвиток освіти, дослідницької діяльності та міжнародного співробітництва в Дніпровському національному університеті імені Олеся Гончара (ДНУ)». Проєкт спонсорується Міністерством закордонних справ Чехії у межах урядового гранту «Посилення потенціалу державних університетів в Україні».

На запрошення чеської сторони партнерський Карлів університет для короткострокового стажування відвідують: ректор Сергій Оковитий; проректор з науково-педагогічної роботи у сфері міжнародного співробітництва Віктор Гассо; деканеса факультету економіки Тетяна Гринько; завідувачка кафедри загального мовознавства та слов’янознавства Наталія Дьячок; завідувачка кафедри романо-германської філології Інга Кірковська; в.о. завідувача кафедри маркетингу та логістики Ольга Зінченко та доцентки кафедр: історії України – Світлана Каюк; філософії Вікторія Вершина; масової та міжнародної комунікації, керівниця інформаційно-аналітичного агентства «УНІ-прес» – Алла Бахметьєва; загальної медицини з курсом фізичної терапії – Олена Хоменко; загальної та соціальної психології – Вікторія Кутєпова-Бредун.

Представники ДНУ стартували роботу із участі у воркшопі, присвяченому розвитку напряму lifelong learning у вищій школі. Його проводив керівник Центру Lifelong Learning Карлового університету Радек Чайка. Цей університетський центр – своєрідний динамічний хаб для безперервної освіти, професійного розвитку та особистісного зростання. Залучаючи міждисциплінарну співпрацю та інновації, працівники Центру розробляють широкий спектр програм для аудиторії різного фаху та віку. Це можуть бути як профорієнтаційні профілі для учнів, які після закінчення старшої школи планують вступати до Карлового університету, так і навчальні курси для медиків, працівників державного управління чи навіть для людей старшого віку, які після виходу з ринку праці прагнуть опанувати для себе нові напрями. Усі учасники програм Центру Lifelong Learning проходять обов’язкову сертифікацію, що підтверджує набуті навички.

 

Іншим важливим напрямом роботи Центру, з яким пан Радек докладно ознайомив українських колег, є організація спеціальних курсів на замовлення роботодавців, так звані мікрокредити. Центр Lifelong Learning Карлового університету – один із провідників ідеї диджиталізації отриманих знань за мікрокурсами, що набуває актуальності в Європейському Союзі. Зокрема, фахівці Центру працюють над створенням уніфікованої цифрової бази осіб, які протягом життя набули додаткових знань на певних курсах у різних інституціях. Кожен пройдений курс із розвитку конкретного набору скілів підтверджується мікрокредитом, який розміщується на спеціальному сайті. Таким чином у спільному доступі відтворюється єдина база, яка полегшує шлях роботодавців при пошуку потрібних співробітників. Це робиться задля уніфікації ринку праці в усій Європі.

Формування єдиної бази мікрокредитів для працедавців – один із можливих шляхів для України – зазначили спеціалісти на воркшопі. Особливо така перспектива стає реальною за умови об’єднання зусиль українських закладів вищої освіти з різними університетами Європи. Наприклад, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара вже входить до Європейської асоціації університетів (European University Association, EUA), що надає нам більше шансів для отримання методологічної, фінансової та технологічної підтримки у розбудові цього напряму.

Зазначимо, що цифровізація так само впроваджується і в педагогічних колективах Європи, які нині потребують все нових і нових знань. Тому Центр Lifelong Learning активно розробляє сучасні педагогічні стандарти та курси для академічного персоналу – як учителів середньої школи, так і викладачів 17 факультетів рідного Карлового університету чи будь-якого із ЗВО країни. У такий спосіб Центр успішно утверджує принцип безперервного навчання як ключовий елемент місії університету.

Користь чеського досвіду для України в сучасних реаліях із паном Радеком Чайкою обговорив ректор ДНУ Сергій Оковитий. Аналізуючи фокус української проблеми, Сергій Іванович відзначив, що перед вищою школою України наразі стоїть дуже специфічний виклик, а саме реінтеграція військовослужбовців після повернення з фронту.

– Очевидно, що реінтеграція наших ветеранів у цивільне життя проводитиметься за схожими lifelong learning програмами. Маємо запроваджувати подібні мікрокурси для перенавчання колишніх військових, що надаватимуть їм нові скіли та з урахуванням усіх особливостей пристосуватимуть їх до нових професій, яких потребуватиме Україна.

Саме тому очільник Дніпровського національного університету імені Олеся запропонував колегам із Карлового університету долучитися до спільної підготовки специфічних курсів задля майбутнього працевлаштування українських ветеранів у різних сферах.

– Це буде топовою темою для чеської академічної спільноти, тому що наша спільнота дуже прагне допомагати Україні, – запевнив керівник празького Центру Lifelong Learning Радек Чайка.

У подальшому обговоренні повернення ветеранів війни на ринок праці чеські та українські колеги розглянули можливість створення спільного центру. Цей заклад, досліджуючи великий післявоєнний ринок праці України, міг би пропонувати нові курси – і не лише для ветеранів, а й для різних замовників-стейкхолдерів під різні запити.

Подібне партнерство й обмін досвідом з чеськими установами зробить помітний внесок у розвиток інклюзивної, високоякісної освіти України – переконана академічна спільнота ДНУ.

Також у перший день візиту відбулася зустріч із командою факультету фізичного виховання і спорту, основною темою обговорення став проєкт Erasmus+ KA2: BALANCE, який реалізовуватиме команда фахівців восьми європейських університетів, включно із ДНУ та Карловим університетом. Чеську команду представляли Лєнка Хенебергова, заступниця декана з питань інтернаціоналізації, і здобувачі освіти Олівія та Якуб. Керівником проєкту від нашого університету є проректор Віктор Гассо.

Проєкти Erasmus+ Key Action 2 (KA2) створюють потужну платформу для міжнародної співпраці у сфері освіти, підготовки кадрів та інновацій та розбудови стратегічних партнерств між університетами, сприяючи спільній розробці навчальних програм, цифрових інструментів, інклюзивних методик викладання та програм із розбудови потенціалу.

Проєкт BALANCE зосереджується на питаннях фізичного і ментального здоров’я та добробуту в академічному середовищі, об’єднуючи партнерів із різних країн для розробки науково обґрунтованих програм навчання. Зокрема, колеги обговорили як власну мотивацію роботи над цим проєктом, так і прагнення надати молоді нові стимули і сенси для регулярних занять спортом, наслідування здорового способу життя та уваги до свого ментального здоровʼя.

Інформаційно-аналітичне агентство
Дніпровського національного університету