Версія для друку

Маніпуляції під мікроскопом

Учасники тренінгу «STOPманіпулятор» від Академії української преси дослідили механізми інформаційного впливу.

15–16 жовтня студенти та викладачі факультету систем і засобів масової комунікації ДНУ взяли участь у дводенному тренінгу «STOPманіпулятор», організованому Академією української преси за підтримки Friedrich Naumann Foundation for Freedom. Захід спрямовувався на розвиток критичного мислення, формування навичок медіаграмотності та вміння розпізнавати інформаційні маніпуляції.

Перше правило журналіста — бути присутнім на якомога більшій кількості подій.

Друге правило журналіста — встигнути зареєструватися на ці події.

Як студентка-журналістка я завжди намагаюся дотримуватись обох правил. І саме завдяки їм потрапила на тренінг, який дозволив глибше зрозуміти, як працюють маніпуляції у медіа.

– Маніпуляція є усюди та постійно, – наголошували спікери.

Уявіть ранкову поїздку в переповненому автобусі: ви стоїте, нервово дивитеся на телефон, чекаєте на транспорт – і довкола простежуються маленькі прояви інформаційного впливу: шахрайські SMS, маніпулятивні пости в соцмережах, заклики до миттєвого емоційного реагування. Здається, нічого особливого – але саме звідси починається океан маніпуляції, у якому ми всі пливемо щодня.

На тренінгу нам пояснили, що маніпуляція – це не поодинокі «калюжі», яких можна легко уникнути. Це суцільний простір, у якому навіть досвідчені журналісти ризикують потрапити в пастку.

Як сказали тренери:

– Ми не можемо раз і назавжди стати медіаграмотними.

Але саме тому важливо постійно практикуватися. Теорія без практики – неефективна. І навпаки: баланс між знанням і вправою дає результат. Під час занять ми працювали в командах, аналізували реальні кейси, відпрацьовували сценарії розпізнавання шкідливого контенту та створювали контрзаходи – короткі інструкції й чеклісти, які вже можна застосовувати в щоденній роботі та навчанні.

Одна із вправ продемонструвала, як особисті дані (наприклад, шпалери на телефоні) можуть стати інструментом маніпуляції. Уявіть: фото доньки на робочому столі – і шахраї телефонують батькові з описом, ніби дівчинку викрали. Результат – паніка й неправомірні фінансові дії. Це перебільшений кейс, але він добре ілюструє механіку впливу.

Тренінг дав нам не лише «човник», щоб краще триматися на воді інформаційного океану, а й навички, які ускладнюють роботу «акул» – маніпуляторів. Викладачі факультету разом зі студентами долучалися до дискусій, ділилися прикладами з практики й підкреслювали: медіаграмотність – це процес, що вимагає постійної роботи.

Факультет систем і засобів масової комунікації ДНУ вдячний Академії української преси та Friedrich Naumann Foundation for Freedom за організацію заходу й можливість для студентів і викладачів підвищити свої компетентності у протидії маніпуляціям. Подібні тренінги важливі не лише для майбутніх журналістів – вони потрібні всім, хто хоче відповідально споживати й створювати інформацію.

Тож ставте питання, перевіряйте джерела, практикуйтеся – і пам’ятайте: навіть навчені плавці іноді плутаються в океані. Головне – не зупинятися в навчанні.

Студентка групи ЗЖ-25-1 Анастасія Тоцька